Θηλασμός: διατροφή για περισσότερο γάλα

Θηλασμός: διατροφή για περισσότερο γάλα

Ο θηλασμός είναι μια υπέροχη διαδικασία ανάμεσα στη μητέρα και το βρέφος. Όπως έχουμε πει πολλές φορές, ο θηλασμός είναι ωφέλιμος και για το μωρό αλλά και για τη μητέρα. Βασική ανησυχία όμως της θηλάζουσας μητέρας, αφού έχει ξεπεράσει τις πρώτες δυσκολίες, έχει βρει τι διευκολύνει την ίδια και το μωρό της σε θέματα όπως η στάση του θηλασμού, είναι και το θέμα της παραγωγής γάλακτος. Όλες οι μητέρες θέλουν να έχουν επαρκή ποσότητα μητρικού γάλακτος για να θρέψουν σωστά το παιδί τους. Πολλές μητέρες ζουν με την αγωνία ότι θα «κοπεί» το γάλα τους και άλλες με την αγωνία ότι το γάλα τους δεν είναι αρκετό.

Η παραγωγή του γάλακτος βασίζεται στην προσφορά και τη ζήτηση. Όσο η μητέρα θηλάζει τόσο περισσότερο γάλα παράγει. Βεβαίως, μια μητέρα που δεν τρέφεται σωστά, θα είναι αρκετά αδύναμη και για να παράγει γάλα αλλά και για να ανταπεξέλθει στην απαιτητική διαδικασία του θηλασμού. Ακόμη, όταν το βρέφος τρέφεται με παράλληλα γεύματα από υποκατάστατο μητρικού γάλακτος, αυτονόητα η παραγωγή της μητέρας μειώνεται. Η θηλάζουσα μητέρα πρέπει να είναι ελεύθερη άγχους, να μην είναι σε κατάσταση υπερκόπωσης –και το θέτουμε έτσι διότι ξεκούραστη δεν είναι καμιά μητέρα με νεογνό-, να έχει μια ισορροπημένη διατροφή και να μην παραλείπει την ενυδάτωση του οργανισμού της. Η πρόσληψη υγρών και κυρίως καθαρού πόσιμου νερού είναι σημαντική για τη γαλακτοφορία.

Η ημερήσια παραγωγή γάλακτος σε μέσο όρο για τους πρώτους 6 μήνες είναι περίπου 750 ml. Σε γενικές γραμμές κυμαίνεται από τα 500 έως τα 1200 ml ημερησίως. Στο δεύτερο εξάμηνο του θηλασμού, η παραγωγή γάλακτος μειώνεται στα 600 ml ημερησίως κατά μέσο όρο, αφού από τον 6ο μήνα και μετά, τα βρέφη αρχίζουν να καταναλώνουν και στερεά τροφή, γεγονός που μειώνει τη συχνότητα των θηλασμών. Η διατροφή της θηλάζουσας μητέρας επηρεάζει το μητρικό γάλα στις βιταμίνες του και το λίπος αλλά όχι στα υπόλοιπα συστατικά του. Συνεπώς, μια θηλάζουσα μητέρα που θέλει να προσέξει τη διατροφή της ώστε να χάσει βάρος, θα πρέπει ώστε η διατροφή της να είναι πλήρης σε βιταμίνες και να μην χάνει περισσότερο από μισό κιλό εβδομαδιαίως. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα και με έρευνες, δεν ισχύει ότι όσο περισσότερο τρώει μια μητέρα τόσο περισσότερο γάλα παράγει. Δεν υπάρχει δηλαδή σύνδεση ανάμεσα στις θερμίδες και στην παραγωγή του μητρικού γάλακτος. Ας δούμε κάποιες τροφές που δεν πρέπει να λείπουν από τη διατροφή της θηλάζουσας μητέρας.

-Ψάρια

Η διατροφή της θηλάζουσας μητέρας πρέπει να περιλαμβάνει την κατανάλωση ψαριών όσο πιο συχνά μέσα στην εβδομάδα γίνεται. Και δύο ή ακόμα και τρεις φορές την εβδομάδα, μόνο καλό θα κάνει στο βρέφος. Από 400 γραμμάρια την φορά, είναι μια πολύ καλή «δόση» για τον εγκέφαλο και την όραση του μωρού. Φυσικά, κάνει καλό και στην έγκυο αφού την εφοδιάζει με καλή ποσότητα πρωτεϊνών και Ω3 λιπαρών οξέων.

-Φρούτα και λαχανικά εποχής

Όλα τα φρούτα και τα λαχανικά εποχής είναι δώρο για τον οργανισμό της θηλάζουσας μητέρας και του μωρού της. Μεγάλη προσοχή όμως, ώστε να επιλέγονται αμιγώς τα φρούτα και λαχανικά εποχής και όχι άλλα που δεν είναι στην εποχή τους και δεν γνωρίζουμε τις διαδικασίες παραγωγής τους.

-Ξηρούς καρπούς

Τα καλά λιπαρά και οι πρωτεΐνες των ξηρών καρπών είναι απαραίτητα στη διατροφή της θηλάζουσας μητέρα. Το μωρό επωφελείται από την πρόσληψή τους ενώ η χαρίζουν δύναμη στη μητέρα που έχει τόσο δύσκολο πρόγραμμα με τη φροντίδα του μωρού. Τα αμύγδαλα είναι μια πολύ καλή επιλογή από το σύνολο των ξηρών καρπών και φυσικά το γάλα αμυγδάλου που είναι εύγευστο και τόσο ωφέλιμο για τον οργανισμό.

-Μοσχαρίσιο κρέας

Το μοσχαρίσιο κρέας θα εφοδιάσει τη μητέρα με ιώδιο και ψευδάργυρο, πολύτιμα αμφότερα για το μητρικό γάλα που παράγει. Το μοσχαρίσιο κρέας πρέπει να καταναλώνεται από τη θηλάζουσα μία φορά την εβδομάδα τουλάχιστον.

-Άφθονο νερό

Το καθαρό φιλτραρισμένε νερό είναι ζωτικής σημασίας για τη θηλάζουσα και το μωρό της. Όσο καλά και αν τρέφεται η μητέρα, είναι αδύνατον να παράγει μια σωστή ποσότητα γάλακτος για το μωρό της αν δεν είναι σωστά ενυδατωμένη. Καλό είναι το νερό να είναι φιλτραρισμένο και χωρίς άλατα ή βακτήρια που μπορεί να περιέχει το νερό της βρύσης πριν φιλτραριστεί.

Share This

Leave a Comment